torsdag 27 februari 2014

Tala om vad man tycker

Fina blommor som jag fick efter mitt föredrag i tisdags

...och de här fick jag också

En eländig kantig burk....

.....med en kufisk öppningsinstruktion


Jag har alltid varit av den åsikten att man ska säga till om något är fel och då direkt till den som det berör. Härom dagen var det dags igen. Jag skickade ett vänligt mail till ett stort läkemedelsföretag. Svaret kom ganska snabbt (annars hade jag klagat på det också) och jag läste följande, något avkortat:
Tack för din information om vårt läkemedel xxxx. Vi är ytterst måna om att våra kunder ska känna sig nöjda med våra produkter. När det gäller ytterligare information om xxxx får vi be dig diskutera med din läkare.
Jaha, det var ju snällt att de svarade men vet ni vad det var som jag klagade på? Jo, medicinburkens nya utformning. Från att tidigare varit en liten rund och greppvänlig burk, enkel att öppna hade de nu övergått till en kantig burk som skar in i händerna när jag försökte öppna det nykonstruerade locket. När jag äntligen fick upp locket satt det ett skyddande innerlock av folie innanför men utan liten flärp att dra i . Jag var tvungen att ta fram en vass kniv och skära bort det. Såja, nu är jag lugn igen, men nästa gång ska jag be om en annan sort hos farbror doktorn.


4 kommentarer:

  1. Tycker nog att överhuvud taget en del burkar försämras istället förbättras för oss konsumenter. Det ska vara användarvänligt för var och en. Jag tänker på alla de gamla, funktionshindrade eller som har reumatismen eller någon muskelsjukdom, hur lätt är det för dom att öppna.....och när vi också har problem med det...
    Men vilket svar du fick.....
    KRAM från Marie

    SvaraRadera
  2. Nu försvann det jag skrev, så lustigt det bliver.Skrev
    just att jag också har en sådan kombination på
    en burk. Mn skall ju klämma åt korken på 2 ställen så går det. Men inte efter ett försök, flera st, blev det.
    Håller med om att inte förbättras det inte.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Visst kan man bli vansinnig på alla korkade förpackningar. Medicinförpackningar tycker man borde vara någorlunda lätta att ta sig in i, men det är de inte alls. Jag äter en tablett mot min osteoporos och den tar man bara en gång i veckan. I förpackningen finns det 12 tabletter och de ligger i en ask som är större än ett cigarettpaket. Helt obefogat! Man tycker att även medicinföretagen borde tänka på miljön och göra alla förpackningar så smidiga och små som möjligt och givetvis lätta att ta sig in i.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  4. Flera av de nya förpackningarna är otroligt svåra att komma in i. Tänker på dem med svaga händer, hur tänker producenterna? Bra att du försökte få svar, korkat av företaget att inte läsa frågan och svara adekvat. Ha det fint! Kram

    SvaraRadera