fredag 7 februari 2014

Biologisk mångfald

För tidigt för vårsådden?


Vid Högby hamn fick jag hoppa mellan barmarksfläckarna i mina kängor utan broddar.



Jag fick ett viktigt upprop i min maillåda. Ytterligare ett hot mot den så viktiga biologiska mångfalden är under uppsegling. Läs gärna själva och ta ställning:  http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8361
Hon som skickade mailet skrev också att hon just sått 12 olika sorters tomater. Den möjligheten kanske försvinner  om EU:s idé går igenom. Även djur, fåglar och insekter hotas av stora arealer med en enda gröda. Vi har redan sett det på flera arter, bland annat sånglärkorna, som minskat drastiskt.
Själv har jag inte petat ner några frön ännu men tänkte inhandla en påse såjord i morgon. Det börjar verkligen klia i fingrarna nu!


3 kommentarer:

  1. ibland tycker jag EU lägger sig i konstiga saker.
    Som för ett par år sen angående Slanggurkan, eller när Jordgubbarna inte heller var bra i storleken.
    Detta måste jag läsa ordentligt innan jag skriver på.

    SvaraRadera
  2. Es ist doch jetzt auch schon eingeschränkt.
    Beispiel: es gibt nur wenige verschiedene Apfelsorten oder Kartoffel
    nämlich nur die, die durch die EU zugelassen werden.
    Alte Sorten verschwinden
    obwohl sie viel leckerer waren.
    Gestern kam bei uns im Fernseher,
    das ab 2017 nur noch Staubsauger
    bis 900 Watt verkauft werden dürfen.
    EU Beschuss!

    Det har nu begränsats
    Till exempel, det finns bara ett fåtal olika sorter av äpple eller potatis
    nämligen bara de som är godkända av EU
    Gamla sorter försvinner
    även om de var mycket mer delikat
    I går kom med oss i tv
    från 2017 den enda dammsugare
    kan säljas upp till 900 Watt
    EU bombardemang

    SvaraRadera
  3. Fina bilder men fortfarande har ni lite snö och is kvar. Men snart kommer våren. Jag riktigt längtar.
    Ja, EU ska väl inte bestämma i allt. Ibland går det inte ihop med vår svenska vilja. Det är viktigt att göra sin röst hörd. TREVLIG HELG ÖNSKAR JAG DIG ! /Kram Marie

    SvaraRadera