fredag 12 september 2014

Febern sprider sig


Under den bedrägligt lugna ytan sprider sig långsamt en feberepidemi. Nej, det är inte ebola eller digerdöden eller någon annat hemsk smitta från gästande fartyg. Det är skördefestfebern som börjar ta tag i allt och alla. 


De flesta här uppe på norra delen av ön är engagerade på något sätt under de 3-4 dagar som festen pågår, om inte annat får man gäster som gärna vill uppleva festligheterna.


Priset på pumpor är ett aktuellt samtalsämne. Var kan man hitta de finaste och samtidigt billigaste?


Ja, det gäller att ordna, fixa och dona. Hitta på nya publikdragande attraktioner och överträffa allt som hänt tidigare. Inte så lätt kanske. Vi är 612 röstberättigade här i Böda socken och ungefär hälften av oss är 65+ läste jag nyligen i tidningen.



5 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att ni har mycket att göra nu, för det måste ligga enormt mycket arbete bakom en sån här festival.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Oj vad spännande för er alla på Öland.
    Varje år, i många år, har jag sagt ATT I ÅR ska vi åka på Ölands skördefest - men ännu har det inte blivit av.
    Jag vet att det är ett stor engagemang för Ölänningarna och även att få resa runt sena kvällar runt ön och beskåda festernas fest.
    Jag har en vän, bekant hon och han bor i Färjestaden, hennes berättelse om skördefesten har ju då blivit ännu mera intressant.
    I år borde jag 'få tid' som pensionär att resa dit.
    Är du också engagerad i festligheterna ? !
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Fy hundan vad Du skräms, jag trodde något gick bland djuren, men så var det ju inte som väl är.
    Jag vet hur mycket trevligt Ni har där nu. Förr visade de mycket på tv om allt. många ställer ju ut sin konstverk också. Var rumskamrat på lasarettet med en
    kvinna från Kalmar hon skulle ställa ut sin konst..

    SvaraRadera
  4. Så himla skönt att det var den febern som börjar ge sig till känna. Här är den i full galopp redan. Vi ska inte vara med på Öppna gårdar, men det märks ändå...liite festivalkänsla börjar smyga sig på litet varstans på ön. Febern, den positiva
    kram
    Karin

    SvaraRadera
  5. Det är pensionärerna som är flitigast när det gäller att ordna och dona med trevliga saker. De yngre har inte tid. Tur att vi finns!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera