torsdag 11 september 2014

Favoritmånad?


Jag gillar september och lugnet efter sommaren. Alla soliga dagar känns som oväntade presenter liksom de blommor som fortfarande bjuder på lite färgglädje. Min skäggbuske som syns på bilden ovan har förstått det här. Varför konkurrera med sommarens fägring? Nej, bättre att slå ut i full blom när alla andra börjar lägga av.


Körsbärsbenvedens frukter är också ett glädjeämne under den första höstmånaden. Riktiga konstverk!


Och visst är det härligt att fylla den lilla skålen med björnbär flera gånger i veckan till frukostens mussli.



4 kommentarer:

  1. Skäggbuske ..? Har jag aldrig hört talas om, men snygg är den ju. Jag gillar blå blommor!

    Björnbär - 'Thornless Evergreen' - planterade jag medan jag bodde ihop med exet. Plantan växte så det knakade och satte massor med frukt. Men, men, här på Åland ville de aldrig mogna färdigt :o/

    För att bli av med björnbärsdjungeln efter min avflyttning lär han ha fått jobba ganska hårt - och länge :o)

    Jag gillar också september och precis av samma orsak som du: lugnet infinner sig med ens. Äntligen är det slut på att dagligen och stundligen springa runt som en galning med slang och kannor för att rädda det som räddas kan!

    Ikväll är det line dance igen. Kul!!

    SvaraRadera
  2. Det är ju det jag säger , man får alltid höra om en ny växtsort. Vad ni har mycket sådant på Öland.
    September älskar nog De flesta. Då plockade ju svampen och nyponen. vilka härliga tider, skönt
    att minnas i alla fall..

    SvaraRadera
  3. Åhhh...ja älskar september, oktober...så härlig luft och värsta värmen är borta...idag har vi varit och fixat matningen för småfåglarna vid kojan i underbart väder...så nu kan vi sitta och plåta dem när rovisarna inte vill visa sig...en härlig tid har vi framför oss!
    Ha det fint!

    Steffe

    SvaraRadera
  4. Wir genießen gerade den wirklich schönen September in Dänemark auf der Insel Moen.
    Daher schicke ich dir schöne grüße nach Oland
    Marlise

    SvaraRadera