fredag 24 januari 2014

Börja räkna nu

Gråare än grått

Ännu gråare men ganska vackert

Får nog köpa lite tulpaner i dag och lysa upp helgen med


Fortfarande grått och trist utomhus men det här veckoslutet har vi ändå en viktig uppgift. Vinterfåglarna vid fågelbordet ska räknas! Man antecknar det största antalet av varje art som man ser vid ett tillfälle och framåt måndag kan man rapportera in resultatet på Sveriges ornitologers hemsida där ni också kan läsa mer om både resultat och varför i all världen man ska hålla på med det här då. www.sofnet.org
Jag började lite smått redan i går då Lotta Bromés producent från P4 ringde på morgonkvisten och frågade om jag kunde medverka i programmet. Jaha, så gick den dagen. Passning vid telefonen, vad ser jag genom fönstret och vad ska vi prata om exakt. Många samtal och förberedelser och så vid 14-tiden efter nyheterna, två minuter i sändning så var det klart! När vi ändå är inne på fågeltemat så är första delen av Ölands nya stora fågelbok närmare tryckning än någonsin. Ska bli sååå spännande att se resultatet!


6 kommentarer:

  1. Oj vad roligt jag hör inte varje dag på Lotta. Men vilken härlig tjej hon är.Nu bliver det ju att jag lyssnar mer, när Du återkommer där. Så kul. Jaa visst är bilderna gråa, men jag gillar det med, kan vara riktigt vackert emellanåt. Åker vi på samma tåg ikväll, ha,ha på Svt 1

    SvaraRadera
  2. Dann erstmal, viel Spaß beim Zählen der Wintervögel.
    In Deutschland haben wir schon Anfang Januar die Vögel gezählt. Spatzen, Kohlmeisen und Blaumeisen gibt es am meisten und in Deutschland ist der Grünspecht Vogel des Jahres 2014.
    Trotz des kalten Wetters,ein schönes Wochenende.

    Då, först, ha roligt att räkna vinterfåglar.
    I Tyskland har vi redan räknat fåglarna i början av januari. Sparvar, talgoxar och blåmesar, finns på de flesta och i Tyskland är det grönhackspett Fågel av året 2014
    Trots det kalla vädret, ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Kul att höra dig på radio.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Mitt i Majorna lär vi bara kunna räkna skator, björktrastar och en och annan uppburrad koltrast i vinterkylan. Hyresvärdarna förbjuder strängeligen matning av småfåglar runt husen pga råttrisksinvasion!
    Vi får mata vid havskanten eller slotsskogens dammar. Men räkna, det ska vi!!! Just nu kilar en nötväcka upp och ner i den planterade oxeln utanför arbetsrummet, några bär finns kvar ännu! Härliga bilder från Stenkusten!!

    SvaraRadera
  5. Ny fågelbok på G? Den vill jag naturligtvis ha!!!

    SvaraRadera
  6. Synd att jag inte visste att du skulle vara på radio!
    Spännande med en ny fågelbok.
    Kram Karin

    SvaraRadera