måndag 29 april 2013

Vår i lövskogsdungen






Precis i anslutning till Böda hamn ligger en vacker lövskogsdunge. Det går en stig rakt igenom, men området är sankt och ibland svårforcerat. Det är värt lite strapatser så jag provade att gå där igår. Trädens knoppar skiftar i grönt och en sångkör ledd av taltrast och rödhake höjde upplevelsen ännu ett snäpp. Ett tag , nästan framme vid den lilla spången som leder till torrare mark, trodde jag nästan att jag skulle få vända. Jag hoppade från tuva till tuva, beklädda med lysande gul svalört, och på varje tuva fick jag stå länge och fundera på hur fortsättningen skulle se ut. Men vad gjorde det. Jag hann njuta av vitsippor och blommande nunneört och se hur nötväckan inventerade alla halvruttna stubbar i jakt på mat. Mycket bättre än alla naturprogram på TV.

3 kommentarer:

  1. Trevlig utflycktsmål. Men du borde ha stövlar på fötterna!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Kom att tänka på - det finns ju orm i markerna - ivarjefall hos oss!

    margareta

    SvaraRadera
  3. Ibland så kan det bli sådär, det är ju inget kul att gå tillbaka samma väg! Och är det så vackert som det du beskrev så gör det inte så mycket om man skulle råka bli lite blöt om fossingarna. Fast det är klart, du visste ju hur det såg ut så du hade säkert ordentligt på dig!?
    Ditt förra inlägg var så inspirerande att en "miniresa" redan är inbokad.....

    SvaraRadera