lördag 20 april 2013

Keldjur...förlåt, kräldjur ska det vara

Huggorm i en svart variant



Är man mycket ute i naturen stöter man på många av dess innevånare. I går hade jag ett möte med en dam i sina bästa år som slingrade fram i det torra fjolårsgräset. Iklädd sin vackra dräkt, som kan få alla väskmakare att sucka av avund, tittade hon på mig med sina vertikala pupiller. Farlig? Nej, men ömsesidig respekt är att rekommendera. Hon stör ingen om hon inte blir hotad eller skrämd. Tittar vi på dödsfallsstatistiken så är getingar betydligt farligare djur. Ungefär vart åttonde år inträffar ett dödsfall i Sverige på grund av huggormsbett och då tror man att det beror på en allergichock. Det innebär att t ex skaldjur och jordnötter är lika farliga. Hundar och katter däremot, kan bli rejält sjuka och också avlida.

3 kommentarer:

  1. God Morgon, fin morgon kan man också säga. Vilket underbart VÅR-Väder eller hur.
    Så klokt Du skrev om Huggormen. Min man och jag har varit riktiga skogsmullar måste jag säga, men tyvärr träffade vi på någon orm, snok eller huggorm, var den dagen förstörd. Jag såg dem överallt, prasslade det gjorde jag nästan på mig. Kan inte rå för det
    Skulle vilja vara som Du. men det spelar
    ingen roll, nu kan jag inte alls gå i skogen.
    svårt med rullator. men jag klarar mig utan
    det, men underbart var det. kram till Dig
    från Hajan

    SvaraRadera
  2. Har alltid varit lite rädd för ormar... Men lärt mej på äldre dagar det som du skriver, stör jag inte dom så får jag vara ifred :o)

    Och så har jag hört att dom inte gärna befinner sej nära myrstackar. (Sant..??) Och sådana har jag gott om längs med och runt om tomtgränsen.

    SvaraRadera
  3. Man kan nog dö av chock också, utan att bli biten menar jag. ;)
    Ormar gillar jag inte! Och det spelar ingen roll om de är snokar eller huggormar, det är själva krälandet som är otäckt.

    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera