lördag 20 november 2010

Fler kor än människor

Den vanligast förekommande nordöländskan
Siv - en sällsynt infödd nordöländska

Mest sällsynt av allt - nordöländska barn!


Norra Öland är Sveriges sydligast belägna glesbygd. Den nordligaste socknen på ön bebos av ungefär 600 vuxna personer enligt senaste röstlängden. Barnen är lätträknade vilket medförde att skolan stängdes förra året. Många av de här 600 är så skröpliga att de sällan eller aldrig lämnar sitt hus och i kyrkan under Allhelgonhelgen meddelades att 21 personer avlidit under året. Prästens slutord till de som besökte gudstjänsten var: "Fortsätt leva!!" I dag läste jag i tidningen att det fins dubbelt så mycket kor som människor på Öland. Så nu förstår ni varför jag så ofta visar bilder på kor och så sällan på människor. I kväll blir det kroppkakefest i Hembygdsföreningens regi, så i morgon kanske jag kan visa några bilder med människor (eller kroppkakor).

4 kommentarer:

  1. Vet du, jag lyckades nyss radera en lång kommentar. Men jag hade skrivit att jag samtidigt tycker att set är märkligt med avfolkning för Öland verkar vara en så rofylld och vacker plats med god sammanhållning... men det är kanske inte vad yngre människor söker. Jobb behöver ju finnas klart och skola men det är ju inte så långt till Kalmar...?

    SvaraRadera
  2. Lite kul tyckte jag allt det var att det finns fler fän än det finns folk, men såklart man vill ju ha en levande bygd. Ni får ha en kampanj så det blir fler unga och barn på ön.
    Hoppas ni får en trevlig kväll.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Det er trivelig med dyr, men det er jo hyggelig med noen folk rundt seg og da!
    Det er synd at slike flotte steder blir fraflytta, jeg skulle gjerne ha bodd slik, hvis jeg bare hadde hatt noe og levd av.
    Ha en fin lørdagskveld!

    SvaraRadera
  4. Det är så fin med kor som står och glor...och idisslar och kikar under sina långa ögonfransar,Kram Karina

    SvaraRadera