torsdag 25 november 2010

Reportage från gubbdagis








Vädret fortsätter att visa sig från sin sämsta sida. I dag är vi lovade en medelvind på femton sekundmeter och snöbyar. Maken ska strax ut och hjälpa grannbonden att sätta ut snöpinnar vid vägkanterna. Bättre sent än aldrig! Jag tittade lite efter vad jag gjorde för ett år sedan. Då var jag uppe i gryningen och skrev reportage till tidningen från vårt gubbdagis Böda Skogsjärnväg. Den nya ångpannan skulle anlända från England till ångloket Mormor och spänningen var stor. Den kom och den passade (någorlunda). Målet var att Mormor skulle tas i trafik under sommaren då hon också fyllde 100 år, men hon blev inte riktigt klar. Ni vet själva hur det är när man börjar renovera. Det ena ger det andra och man hittar fler och fler saker som måste göras. Men nästa sommar är här fortare än man tror och då kommer hon att tuffa fram på den 4,5 km långa banan uppe i Trollskogen.

4 kommentarer:

  1. Nämen.. vilket sött tåg..... 'Gubbdagis' fniss :-)

    Ha en fin helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Mysigt med ånglok, det blir nog en upplevelse att åka iväg när det nu blir klart.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. gubbdagis, visst, men det där ju faktiskt rätt kul ut. :)

    Håller med dig om havsörnes pampiga vingbredd. Det ser häftigt ut när de lyfter från en trädgren.

    SvaraRadera
  4. Det hann bli gokväll innan jag hamnade här för det var lång dag på jobbet och sen kallade min säng. Men, bättre sent än aldrig! Som du skriver det är kul att kunna blicka tillbaka på dagen om man så önskar. Det finns en hel del positivt med bloggen även om det går trögt ibland. Blåsten är vi förskonade ifrån här men det är rejält halt. Mats kom precis innanför dörren han hade hållit på att slå runt ett par gånger på Charlierundan. Själv stod jag vid diskbaljan. Kram Ingela

    SvaraRadera