söndag 21 november 2010

Kroppkakefest

Dessa festliga bullar kan ätas med lingonsylt och/eller grädde
Gerties urläckra rulltårtor med hallon, björnbär och grädde

Alla lotterna ramlade ut på golvet


Och så var det allsång!



Så blev det då dags för Hembygdsföreningens årsavslutning med de obligatoriska kroppkakorna. De gamla erfarna ölänningarna berättade om olika kalas som de varit med om och rekordet i att äta kroppkakor. Själv får jag med nöd och näppe i mig två, men någon hade en yngling i släkten som ätit arton stycken! Numera innehåller de någon blandning med fläsk och kryddpeppar men när det var fattiga tider kunde det vara vad som helst inuti. Många berättar om fiskfyllning eller till och med ål som var en överflödsvara i början av förra seklet. Förutom kroppkakor fick vi en god rulltårta till kaffet, sång- och musikunderhållning och visning av gamla fotografier som digitaliserats för att hålla ett tag till. Och naturligtvis fick vi alla sjunga både Kroppkakesången och Ölandssången. Se det var ett riktigt kalas!

8 kommentarer:

  1. Oj, va mycket gott ni fick stoppa i er.
    Jag gillar faktiskt kroppkakor , det är inte så många i min omgivning som gör det så det blir inte ofta jag äter det.
    Här snöar det och gubben är ute och skottar gården.
    Ha en vilsam Söndag.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Godmorgon min vän! Sicket kalas ni var på! Så vansinnigt roligt det här med att dela andras erfarenheter. Det berikar ens värld då man så påtagligt ser andras perspektiv och erfarenheter. Att sedan få tillfälle att smörja kråset med något gott, det är absolut inte fel ;-)... arton kroppkakor verkar som en bragd av dät sällsynta slaget. För mig låter det nästan som en hörsägen kriterierna för en sådan verkar ju gott uppfyllda, men ok då vi får väl trot det då!) Och jag som inte har ätit en endaste en...

    Ha nu en go vilodag. Kanske har du hunit ur morgonrocken ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag säger som Ingela här ovan: har aldrig ätit en kroppkaka i hela mitt liv. Däremot sett otaliga program på tv om tillredning av dem och har förstått att det är inte "bara så där" att göra riktigt goda kakor.

    Bara ett fåtal dagar kvar på madeiravistelsen nu och sen ska jag väl komma in i mina vanliga gängor med kommenterandet hos andra.

    Kram på're! Har fåken kommit ännu..?

    SvaraRadera
  4. Vad gott med kroppkakor och det andra såg gott ut också//Britt

    SvaraRadera
  5. Kroppkakesången ;-) du skulle gjort en ljudupptagning och lagt ut hät på bloggen. Rulltårtan och kakorna ser mycket goda ut. Hoppas ni får bättre väder, här är det bara grått, vått och trist

    SvaraRadera
  6. Så fin gemenskap! Kroppkakor har jag aldrig hört om förr och då inte heller smakat på dem. Däremot så är rulltårta en favorit och Björnbär smakade jag på första gången nu i sommar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Hejsan!

    Torsdagar på ICA och dagen är räddad. Visst är 4 i mesta laget men så gott med smör, så skärpet får hänga löst ett tag "ler". Vi har ibland kroppkakor i hembygdsföreningen och det är så mysigt att ta sin kastrull och åka och köpa sig ett mål. Mer kor än folk, så sorgligt egentligen att hus och stugor står tomma nästan hela året. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  8. Kroppkakor har jeg nok aldri hørt om, men det ligner på en rett vi har som heter Raspeballer!
    De er laget av raspede poteter ,byggmel ,hvetemel og saltet fårekjøtt! Ha en fin uke!
    Klem!

    SvaraRadera