torsdag 16 oktober 2014

Det öländska lugnet


Nu har lugnet och stillheten lagt sig över norra Öland igen. Trist, tycker somliga, men jag gillar verkligen att kunna strosa omkring i naturen i timmar utan att möta någon.


Samtidigt ser jag fram emot julmässan i allhelgonahelgen då jag får möta många kända och okända människor med många synpunkter, mest positiva.


De flesta av oss mår bra av en rätt inställd blandning av ensamhet, lugn, en lagom dos av stress och möjligheten till givande umgänge när man själv väljer det. Inte alltid så lätt. Jag kan själv känna att jag är kvar i den gamla yrkeslivsrollen ibland när en avslappnad ölänning säger: Ja, men då får du det om några dagar eller nästa vecka. Vaa!! Jag som "måste" ha det idag! Ja, det är svårt ibland att inte köra för fort och att hålla de rätta hastighetsbestämmelserna, det vill säga "ölandsfart".



2 kommentarer:

  1. Wie recht du hast! Und immer wieder so schöne Fotos. Ich genieße auch gerade die Ostsee.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. När farfar levde var vi ofta och hälsade på i Sörby Tall på hösten. Det var väldigt skönt att slippa alla turister och kunna strosa runt i lugn och ro, som du skriver. Öland är vackert alla årstider.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera