tisdag 21 oktober 2014

Hej på dej, naturen


Jag tog en promenad i Trollskogen i helgen. Där finns breda och lättgångna stigar som alla klarar av.


Men tar man bara några små kliv åt sidan får man trassla runt lite bland murgrönelianer, fallna träd och stenar.


En riktigt snygg lavperuk hade vuxit ordentligt på en smal pinne. Lavar växer väl bäst om det är ren luft, har jag för mig. Jag ställde mig alldeles bredvid och tog några djupa andetag. Härligt!


Det är fantastiskt med denna murgröna!


Något helt annat: För tre år sedan kom det in orent vatten i det kommunala vattennätet från en gård med undermåliga kopplingar och några, bland annat en svensk partiledare, blev magsjuka några dagar. Snabbt togs ett nervöst beslut i kommunledningen att alla skulle installera en backventil för cirka 3000 kronor i sina fastigheter före 31 dec 2014. Protester och fakta hjälpte inte. Nu närmar sig slutdatum och i dag läste jag att ungefär 1000 av 8000 hade installerat den förhatliga ventilen. Vi andra avvaktar i tysthet och hoppas på att kommunens nya styre ska riva upp beslutet. Om inte, kan öns rörmokare räkna med övertid i december!



2 kommentarer:

  1. jaa, det gäller att ha ögonen med sig ute i naturen.
    Dels för att se allt vackert, dels för att akta sig för
    fallolyckor. ha det bras

    SvaraRadera
  2. Fina bilder från Trollskogen. Gillar också att ströva där, men nu är det ett tag sen.
    Lycka till med ventilen.
    Anette

    SvaraRadera