måndag 13 oktober 2014

Växtzon 1


Jag känner mig lite bortskämd, när jag fortfarande nästan i mitten av oktober kan gå ut och plocka lite "TV-godis" i en skål. Vindruvorna är som bäst nu och fortfarande hänger en del klasar kvar mellan de allt gulare löven.


Hösthallonen bjuder ideligen på nya bär. Jag måste köpa några plantor till inför nästa säsong.


Lite ögongodis finns det fortfarande i trädgården.


En fördel med att bo i växtzon 1 är att många fröer av ettåriga trädgårdsväxter överlever ute på egen hand och sticker upp på oväntade ställen. Här har en kryddtagetes bestämt sig för att trängas i mitt stora fat med taklökar.


Rosenskäror sticker upp mellan plattorna framför växthuset och jag kryssar och hoppar runt dem istället för att rensa rent. Vita lejongap hittar jag lite här och var liksom några rävsvansar. Mysigt, tycker jag, som gillar en lite "vild" trädgård.



5 kommentarer:

  1. det är ju jättefina bilder från ditt eget "skafferi" så
    underbar. I mitten av oktober härligt

    SvaraRadera
  2. Vi har kraftig och blöt lerjord här så det är tråkig jord att plantera något i. Men kul att jag får titta på dina vackra blommor i stället för på egna...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Jösses, det ser ju nästan ut som sommar där hos dig..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Asså, är Öland växtzon ETT?! Varför är vi här på Åland, bara "ett stenkast" längre norrut, drabbade av att vara växtzon TRE??? Fusk, fusk och dubbelfusk!!

    Fast även här finns det saker och ting som envist blommar på. Luktärt, ringkrage, zinnia, lejongap, rosenskära, en sorts rosa nejlika jag glömt namnet på, ringblommor förstås, den kanadensiska solhatten, astilbe och höstanemoner. Ja, egentligen ganska mycket, nu när jag börjar se mig omkring :-)

    Men varken druvor eller hallon kan jag skryta med längre :-/

    SvaraRadera