torsdag 6 mars 2014

Talltrassel och sand





Vi har en så spännande skog här på norra Öland, oftast ganska lättillgänglig för besökare. Det finns gott om markerade stigar och skogsvägar att vandra på. Mina skogsbilder i dag är tagna utmed västra kusten mellan Ramsnäs och Byrum. De havsnära tallarna försöker överglänsa varandra i konsten att se konstiga ut och de kullar som syns på bilderna är inte berg utan sandåsar. Den fina flygsanden som täcker stora delar av Öland, var (och är kanske fortfarande på vissa håll) ett problem och man gick man ur huse för att plantera olika träd, buskar och växter för att binda sanden. Numera vet man att flygsandsområdena också är viktiga för den biologiska mångfalden. Det finns både växter, insekter och fåglar som är beroende av den miljön för att överleva. Ett projekt för att återskapa några små områden till den ursprungliga biotopen ligger i startgroparna. Spännande!


4 kommentarer:

  1. Hast du die Fotos jetzt gemacht
    oder in einer anderen Jahreszeit?
    Ich habe an dieser Stelle auch schöne Fotos im Mai gemacht,
    daher interessiert es mich,
    ob es dort jetzt auch so aussieht?
    Ein bißchen sehen die Flechten wie Schnee aus :-)

    Gjorde du bilderna nu
    eller i en annan säsong?
    Jag har gjort på denna punkt, vackra foton i maj
    Därför är jag intresserad
    om det nu så här?
    Titta lite lavar som snö från :-)

    Ha en fin fortsättning på våren!
    Marlise

    SvaraRadera
  2. Dann sehen deine Bilder jetzt
    fast genau so aus, wie meine Bilder vom Mai.
    Blesshuhn Kinder haben vielleicht einen roten Kopf,
    damit die Mutter
    sie beim auftauchen direkt sieht??
    Vielleicht können Blesshühner überhaupt nicht gut sehen??

    Då ser dina bilder nu
    nästan precis som mina bilder från maj
    Sothöna Barn kan ha ett rött huvud
    för mamman
    hon ser direkt på mässan upp?
    Kanske de inte kan se bra sothöns?

    SvaraRadera
  3. Det verkar som Tallen försökt sig på några
    Tango turer. Invecklat i alla fall.
    sol här flera ggr i dag. Hurra , de lovade sol
    i morgon med.

    SvaraRadera
  4. Har du läst om trasslet inför vår inköpsresa? Nu är allt ordnat i alla fall; Skåbilen hyrd, rummen bokade och resan både bokad och betald. Så nu inväntar jag bara slutet på april. Fast innan dess bör alla stubbar vara borttagna (och pool vara på plats), så det är mycket nu.....
    Och så visar du såna underbara bilder att min tidigare planering spricker. Jag bara måste besöka den här skogen och bor vi i Löttorp så är det ju inte långt. Så jag håller på att bearbeta Rolle så att vi inte behöver åka in i Kalmar (då går det ju bort en massa timmar). Hitintills har han sagt att han vet inte om han verkligen behöver något speciellt från varken Biltema eller Jula - och jag håller tummarna! *fniss*

    SvaraRadera