onsdag 26 mars 2014

Grattis Barbro!






Äntligen, kan jag utropa i bästa nobelprisanda. I går fick Barbro Lindgren Alma-priset, det stora litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Det är hon verkligen värd! När jag arbetade på bibliotek var det alltid en strid ström av ungdomar på väg till L-hyllan. Där stod alla böckerna om Narnia av C.S.Lewis, Astrid Lindgrens böcker och så Barbros böcker. Sparvel, Loranga, Masarin och Dartanjang är namn vi känner igen liksom Världshemligt, Jättehemligt, Bladen brinner med flera. Bland bilderböckerna var "Den vilda bebin" otroligt populär liksom alla små böcker om Max. Numera skriver hon för vuxna. Underfundiga blickar in i livet, både roliga och sorgliga, det mesta baserat på egna minnen, precis som barnböckerna.


3 kommentarer:

  1. En fin författare väl värd priset tycker jag också.
    Kram

    SvaraRadera
  2. jaa, hon har ju alltid varit omtyckt efter vad jag vet.
    Det var ju inte en dag för tidigt att hon
    skulle få detta pris.

    SvaraRadera
  3. Får väl vara motvallskäring och säga som det är - jag har aldrig tyckt om hennes böcker och inget av våra barn läste dem när det var små. Jag gillade inte "Pang i bygget" heller för den delen, om jag nu ändå ska visa all min avighet!
    Irene

    SvaraRadera