tisdag 11 mars 2014

Ett smakprov av sommaren

Vi fick en sommardag i går. Termometern visade på 17-18 grader varmt och jag strosade runt några timmar i Trollskogen och bara njöt av värmen och fågelkvittret.

I strandkanten samsades en kråka och en havsörn och de var helt eniga om att det var en härlig dag.

Ser ni det där lilla gula som fladdrar förbi? Vårens första citronfjäril!

Men titta! En nässelfjäril har vaknat till också.

Sommarstugorna står fortfarande tomma men snart kommer säsongens hyresgäster. Vilken härlig marsmånad vi har fått. Alldeles strax ska jag ut igen!



9 kommentarer:

  1. häftigt häftigt margareta

    SvaraRadera
  2. Så härligt snart fylls Era stugor, med Ölandsälskare.
    Min son och dotter har hyrt stuga flera år, vid Böda. Men nu har hon fått jobb efter studenten, så jag vet inte
    hur de har det. det kanske bliver något annat.
    Härliga bilder

    SvaraRadera
  3. Hej. Ta en titt igen på fjärilen, är det verkligen en nässelfjäril?
    //Peter

    SvaraRadera
  4. Hej Peter! Nu har jag läst igenom hela Nationalnyckeln till svenska dagfjärilar och kan inte se annat än att det är en nässelfjäril, lite blekt efter övervintringen. Men man ska aldrig säga aldrig. Vad hade du för förslag? Jag kan ha fel i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Das freut mich,
    das es auch auf Öland schon so schönes Wetter ist.
    Im Radio sagten sie heute:
    das es bei uns der wärmste März ist, seid die Wetterdaten gesammelt werden.
    Dann hoffe ich, das die roten Tabakblumen in Öland genau so schön werden, wie in der Eifel. :-)
    Habe eine gute Fortsetzung des Frühlings.

    Jag är glad,
    det redan så vädret är fint på Öland.
    På radion sa de i dag:
    Det är den varmaste mars på oss, är väderdata som samlas in.
    Sen hoppas jag att detta kommer att vara den röda blomstertobaken i Öland precis så vacker som i Eifel :-)
    Ha en fin fortsättning på våren!
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  6. Kan det vara körsbärs/videfuks?
    //Peter

    SvaraRadera
  7. Intressant och rolig fundering tycker jag. Vide är ju ytterst sällsynt, möjligen körsbär då. Men jag tycker att den har en så markant vit fläck ytterst på framvingarna vilket tyder på nässel, men jag håller med om att den är ganska ljus närmast kroppen. Jag får se om jag hinner upp igen och spana lite om sommarvädret fortsätter.

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder, igen! Fint med den flygande citronfjärilen. Ha det gott!

    SvaraRadera