lördag 6 oktober 2012

Greve Moltke och jag




I går tog hunden Chessie och jag en promenad till min grannes vackra äng, full av fruktträd. "Gå och plocka" sa hon. "Det finns Greve Moltke och en massa äpplen." Genast såg jag bilder i huvudet av vårt päronträd i trädgården där jag växte upp. Min syster och jag var inte bortskämda med överdådig mat och godis, men under frukt- och bärsäsongen hade vi stort sett fri tillgång till allt som växte i trädgården. Vi började äta när krusbären blommade och slutade när de sista äpplena hade förvandlats till isklubbor. Men...det fanns ett undantag. Päronen på Greve Moltketrädet skulle försiktigt plockas ner och eftermogna på den svala verandan. De fick inte röras förrän det var dags för min systers födelsedag i slutet av oktober, när de skulle läggas upp på fruktfatet och serveras tillsammans med läskedryck och karameller efter kaffet och tårtan. Nu är jag stor och gör som jag vill! Chessie och jag mumsade på Greve Moltke igår kväll fast det nästan är tre veckor kvar till min systers födelsedag. Hon äter kärnhuset och jag resten.

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa att Chessie är lite åt veggohållet hon också! Min gamla goldentik Selma åt det mesta i frukt-, bär- och grönsaksväg. Eller tja, såsom varande retriever åt hon i princip allt, organiskt eller oorganiskt spelade inte så stor roll, och att ha henne med i svampskogen var t.ex. bedrövligt. Hon gick alltid tio-femton meter före, knipsade nogsamt av alla hattar på kantarellerna man var på jakt efter och tuggade glatt i sig.

    Från hallonbuskage och blåbärsris försåg hon sig med stor förtjusning och utvecklade en fin teknik att liksom pluta med läpparna för att försiktigt plocka ett bär i taget.

    Mindre kul var det den gången hon och en goldenkompis hittade en jättehög med halvrutten lök. Den "måltiden" kom i retur, om jag så säger. Och inte utomhus. Uäk ... *ryser vid minnet*

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på dina inlägg, haft en del för mig så det har varit svårt att hänga med här. Var du på skördefesten?

    SvaraRadera
  3. Så det är så där greven ser ut i egen hög person. Jag erkänner att jag har dålig kännedom om olika sorter utan köper de som finns för säsongen. Päron är inget som trivs i vårt sträva klimat, men äpplen är gott och nyttigt det med.

    SvaraRadera