onsdag 30 mars 2011

Natur och kultur




Hela vintern har vi haft gulsparvar som gäster vid fågelbordet men nu har en del dragit vidare och bara de som bestämt sig för att bo här finns kvar. Vid stenmuren satt en hona (?) som vägrade att flytta på sig när jag gick förbi. Kanske hade hon tänkt sig att fixa till ett bo gömt bland stenarna. Uppe i trädet satt hanen och sjöng sin räkneramsa 1,2,3,4,5,6 - sjuuuuu medan en rival anländer och just har fällt ut landningsställen. I går kväll föll det ett stilla vårregn men tidigt på morgonen idag hade regndropparna förvandlats till glittrande ispärlor på alla grenar i trädgården. Men solen är på gång och det ser ut att bli en härlig dag. Jag var på krismöte i går kväll om Himmelsberga, vår vackra öländska hembygdsgård, ett Skansen i mindre format. Anläggningen gick med dryga halva miljonen back under 2010 trots massor av ideellt arbete och byggnaderna är i stort behov av underhåll. Vi är ett rikt land och ändå har varken kommuner, länsstyrelsen eller staten pengar att skjuta till för bevarandet av kulturella skatter. Märkligt!

8 kommentarer:

  1. Nu känner jag våren. Den är gul och solig, som dina bilder.

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. Asså, den där var inte illa, din bild på killen på väg in för landning! Jag imponeras jämt och samt av hur du hinner få upp kameran och fokus på rätt punkt.

    Det där med fördelningen av ekonomiska resurser är ju en sak som ständigt förvånar. Jag har en känsla av att det skulle se något bättre ut om alla fallskärmar och bonusar blev otillåtna. Men det är ju de som bestämmer som har dessa förmåner och de lär knappast av egen fri vilja sälla sig till skaran utrotningshotade arter :o/

    SvaraRadera
  3. "God murning"!

    Andhålet är här och i väntan på att hämta släpet så besöker jag dig på Öland! Kan du skicka hit lite sol? Här är det mulet iaf än så länge! Kanske har det där regnet dragit hitåt men inte trillat än? DEt behöver ju komma vårregn för att våren ska bli frisk och spirande. Verkligen trist med hembygdsgården! Våra förhoppningar får gå till att någon visar sitt förbarmade och så länge får vi glädjas åt den lilla gulsparven och desses vårkänslor (småting är storting). Ha det gott min vän!

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen märkliga prioreteringar kommunen gör ibland. Får hoppas de tar sitt ansvar i det här fallet och bevarar den gamla gården.

    Har beundrat dina fågelbilder, tycker de är så vackra alla våra fåglar här i landet. Själv satt jag och beundrade en flock bofinkar, utanför mitt fönster i morse. De tycks redan ha återvänt, men det ångrar de nog när de upptäckte hur vädret var här uppe i Sverige.
    Ha det bra!
    CAmilla

    SvaraRadera
  5. Underbara fågelbilder!
    Ibland undrar man om inte "kommungubbarna" (för oftast är dom gubbar) har fattat att finns det inget gammalt vackert kvar att titta på så kommer det inga turister!?

    SvaraRadera
  6. Roligt med fåglar. Nu har bofinkarna anlänt till min trädgård och det är riktigt livat. Hoppas ni kan rädda ert "skansen". Tänk att det alltid ska handla om pengar..../Anette

    SvaraRadera
  7. Hoppas det ordnar sig med finanserna så ni får ha ert "skansen" kvar. Pengar ser det ju ut att finnas till vissa saker.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Det är väl risk för att ni skämmer bort fåglarna så mycket att dom inte vill flyga vidare norröver.
    Den gemensamma kassan ska räcka till mycket och då kommer nog inte kulturen så högt upp på prioriteringslistan. Det gäller väl att ert Himmelsberga blir så självfinansierande som möjligt antar jag.

    SvaraRadera