tisdag 24 november 2015

I skogens stilla ro

 
Jag bor nästan granne med skogen och tar förstås en promenad dit ibland.
Böda Kronopark, eller Ekopark som den numera heter, är Ölands största skogsområde.
 
 
Det är en lättillgänglig och öppen skog med mängder av skogsvägar att gå, cykla eller rida på.
 
 
I stort sett överallt finns lämningar från gamla bosättningar, fägator och inhägnader.
 
 
För snart tusen år sedan fanns det flera bofasta här än vad det finns nu och för varje år blir vi allt färre. Avveckling istället för utveckling!
 
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt vacker stenmur, förut visste dom hur stenmurar skall byggas för att klara frostsprängningar. De gamla stenmurarna verkar kunna stå i evigheter.

    Hoppas skogen är skyddad så ingen klåfingrig får för sig att avverka.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Fin skog att vara i och njuta av och har man en vovve så är det ett extraplus att ha en skog att vandra i. Hoppas skogen får leva vidare. Ibland blir man rädd när man ser skog bara försvinner för avverkning, det man tidigare har gått i och istället möts man av djupa sår efter skogsmaskinerna. Det är för trist.
    Tänk om de kunde ta riktiga arbetshästar i större utsträckning att dra timret med :)

    Kram från Marie

    SvaraRadera
  3. Vad vackert och bra du bor som har nära till skogen, ja inte vilken skog som helst.
    Folk flyttar ut det är trist men det beror väl på jobben kan jag tro, men på sommaren ja då vill alla till Öland.
    Ja även självklart även jag, om jag hade varit född på ön hade jag nog aldrig flyttat, men kanske lätt att säga.
    Även jag bor granne med skogen, vi äger skog till och med, så nog blir det att 'dra till skogs' ofta hos oss.
    Nu har vi brutit gran grenar till julbockarna (som Rolf binder varje år) och grenar att vira räcket vid ingången,
    sen sätta ljusslinga i. Det är sådant vi pysslar med nu . . . .

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  4. Vackert med gamla stenmurar, eller kallmurar som det egentligen heter, har jag läst.
    Kram

    SvaraRadera