torsdag 26 november 2015

Kära släkten

 
Ulrika Lovisa Horns tre barn
 
Vi har ofta fått frågan om hur det kom sig att vi flyttade till Öland. Tidigare sommarhus? Släktingar? Vi har alltid svarat att vi inte hade några sådana anknytningar men går vi längre bakåt i tiden så kan vi ändå hitta lite släktband. Min svärmors farmor hette Ulrika Horn och var född i Madesjö i en välkänd och aktad smedsläkt.
 
Johan Peter Horn 1832-1919
 
En av hennes bröder, Johan Peter Horn, blev med tiden kyrkoherde i Räpplinge på Öland och också mycket god vän med drottning Viktoria. Ättlingar efter Johan Peter finns fortfarande kvar på Öland och vi träffade hans sonson för några år sedan.
En faster till Ulrika och Johan Peter, Kristina Horn f. 1804 blev gift med Johan Söderström, Borgholms grundläggare och ordningsman (motsvarar borgmästare).
 
 
Efter min svärmor ärvde jag hennes farmors syster Christinas skrin, där hon på tonårsflickors vis har skrivit sitt namn och hemort på flera ställen.
 
 
I skrinet låg Ulrikas bibel med fint textat namn på försättsbladet.
 
 
Långt senare upptäckte jag att bibeln var fullstoppad med bokmärken, påfågelsfjäder, torkade blommor, visitkort med hälsningar och mycket annat. Jag fick en fin inblick i den unga Ulrika Lovisa Horns liv.
 
 

3 kommentarer:

  1. tänks så gama remisser var rädd om dem, alltid roligt att ha tyckte man förr i alla fall.
    Vi måste prata om sådant med våra barn, den kanske det är för sent. >Jag följer en erie p, Ettan som heter det sitter i väggarna. Jag älskar sådana program, så intressant, och så mycket Christoffer Reagan kommer på
    i sitt letande.. Sådant gillar jag

    SvaraRadera
  2. Ahnenforschung ist interessant!
    Wie lange lebst du denn jetzt schon auf Öland?

    Släktforskning är intressant!
    Hur länge tror du bor nu på Öland?
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  3. Roligt när man hittar gamla minnen från förr som du gjort. Intressant med namnet Horn - det är ju en känd adelssläkt som heter så. Men förr kanske det inte var så noga med om man tog sig ett adelsnamn som det är nu Jag antar att Ulrika inte var högadlig eftersom du skriver att hon var född i en välkänd och aktad smedsläkt.
    Kram

    SvaraRadera