torsdag 5 juni 2014

Inte bara blåeld


Om några veckor börjar blåelden, som nästan är en turistattraktion, att blomma och sedan kommer cikorian med sina himmelsblå ögon. Men redan nu finns det på några ställen en liten blomma som drar blickarna till sig.


Liten och späd men utbredd i stora områden utmed Stenkustens slingrande väg.


Det är en vild variant av lin som mjukar upp kalkstenen med sin vackra blå färg. Utan att vara expert på området tror jag att det är berglin som är det korrekta namnet. Hur som helst, vackert är det!
Även i dag regnar det här hos oss, vilket egentligen inte gör så mycket. I går hann jag rensa flera meter rabatt mellan skurarna och kanske hinner jag med en bit till om det blir uppehåll framåt eftermiddagen. Jag får koppla om till yr.no och titta efter hur läget är.



4 kommentarer:

  1. Berglin, har jag aldrig hört talats om. Så mycket Du vet om Era växter. Det är så intressant, för en som
    inte har så gröna fingrar.
    Du är ju en lite Linne` .
    kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det var bra att det kom lite regn. Gräsmattorna såg väldigt torra ut när vi åkte upp till sommarhuset i torsdags. Cikorians blå färg är en av de vackraste jag vet.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Den borde ju finnas på Gotland också, men jag vet mig inte ha sett den. Konstigt!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Visst är dem vackra! Jag tror att vi felaktigt kallar dem vildlin och att Du har helt rätt när Du tror att det är Bergslin. Kolla in SMHI-vädret istället, mera sol i prognoserna där :)

    SvaraRadera