söndag 29 juni 2014

Tågextra


Vi var bjudna på fest i går. En av initiativtagarna till Böda Skogsjärnväg fyllde 85 år och naturligtvis ingick en tågresa med ångloket Mormor i dagens underhållning.


Det fina gamla ångloket, över 100 år fyllda och alldeles nyrenoverat, fick ut och dra över 100 personer fördelade i fyra vagnar. 


Intresset var förstås stort. Här ska loket koppla på vagnarna. Och ni ser att det regnade! Efterlängtat men fel tidpunkt som alltid.


Här anländer tåget till Trollskogen efter en 4 km lång resa där man fick stoppa några gånger för att sanda på den regnhala rälsen.


Alla äldrevårda...förlåt, tågtekniker kastade sig över den kära skyddslingen för att kolla att hon inte tagit skada av färden.


Det handlade inte bara om tåg på 85-årskalaset. Det var pic-nic i Trollskogen, kaffe med tårta och livemusik och senare på kvällen middag, men det mesta fick flytta inomhus till Grankulla pensionat på grund av det oberäkneliga vädret. Vi hoppas ändå att jubilaren blev nöjd med sin fest och med den stora uppslutningen!





3 kommentarer:

  1. Kul med gamla tåg! Här på "norrön" har vi ingen som helst form av rälsbunden transport att tillgå, så jag har ärligt talat svårt att dra mig till minnes när jag senast satt i en tågkupé. 1986 kanske, på väg från Monaco till Nice? Sedan dess tror jag inte att jag åkt något annat järnvägsliknande än tunnelbanan i Stockholm :o/

    Regnet har kastat sig över oss också. Men jag gnäller inte, för herremingud så torrt det varit i jorden!

    SvaraRadera
  2. Vi har också en sån där museijärnväg där en massa entusiaster ser till att den byggs ut då och då. Nu är den 3,5 km lång, men man jobbar på att få ihop pengar för utbyggnad.
    Ha det gott i regnet!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Åkte med tåget för några år sen. Då regnade det också! Trollskogen var en upplevelse - roligt att tåget fortfarande går.
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera