tisdag 4 juni 2013

Bara hemma

En enkel tulipan är inte det sämsta

Vintergrönan med sina blanka fina blad får gärna breda ut sig

Nävor, detta tåliga släkte! Allt från pyttesmå vilda i gräsmattan till vackra odlade varianter

Kaukasisk förgätmigej, Brunnera, kanske mest odlad för sina vackra blad, men blommorna duger också


Jag var hemma hela dagen i går. Lite ovanligt men ganska skönt. Plockade och sorterade lite. Gjorde müssli och en sockerkaka, tog en sväng i trädgården med kamera och vattenkanna, började läsa en bok. Typiskt pensionärsliv kanske, vilket jag inte är så van vid och kanske något långtråkigt om det blir för många dagar av den sorten.

4 kommentarer:

  1. ...men förstås så låter det väldigt skönt att kunna göra som man känner att man vill. Ibland är det det allra bästa, fastän jag nog förstår att kan kännas långtråkigt emellanåt för dig som är så aktiv som person. Också här finns några enstaka tulpaner kvar av den äldre sorten. Vilken tid vi lever i nu!? Härligt!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. Nävor rules! Jag hade planerat att i år införliva ett par nya sorter till min samling. Men när jag glad i hågen svischat genom gångarna på plantskolan fick jag reversera den idén. 12,10 euro för en planta?!

    Jag får kanske tänka om? Börja gräva upp alla fröplantor jag har i rabatterna, kruka dem och sälja av dem, för att kunna finansiera köp av nya sorter..?

    Men inte idag. Idag spöregnar det och jag tänker hålla mig inne.

    SvaraRadera
  3. Visst är den enklaste det vackraste, i alla fall när det gäller tulpaner. En enda, det räcker.....

    SvaraRadera
  4. Underbart..precis sådana dagar samlar jag på. Jag blir så glad av dina bilder tankar och formuleringar.

    SvaraRadera