tisdag 18 september 2012

Åk inte till ICA med myror innanför kläderna

"Myrkrukan" ska bli en dröm av ståtliga Allium och vita tulpaner

Runt körsbärsbenveden stoppade jag ner Bergliljor, en ny bekantskap

Berglilja

I går var det dags för lökplantering. En stor gjuten kruka skulle tömmas på gammalt trist innehåll och fyllas på nytt med fräscha lökar. Vad jag inte visste var att tusentals svartmyror hade byggt bo i krukan. Jag tömde ur, borstade rent och sprutade för säkerhets skull lite Chrysan runt kanterna. Under tiden sprang ett vimmel av myror runt mina fötter och en och annan tog en tur uppför mina armar och ben. Nu får den stå där ett tag medan vi åker och handlar, sa jag till maken. Väl framme vid ICA, sa maken, som sällan ger några komplimanger plötsligt: "Vad du går konstigt". Yes, det gjorde jag! Något hade plötsligt börjat nypa mig hårt i ena knävecket. Jag lyckades få upp handen i byxbenet och drog fram en ilsken svartmyra. Inne i butiken kände jag hur några sprang omkring på min överkropp men jag försökte behärska mig. Det gick bra ända till de nöp till igen. Det gör förbaskat ont! Jag fick leta under tröjan och fiska fram de små ilskebaggarna. Tur att de flesta turisterna har försvunnit och att det är ganska tomt i butiken.

2 kommentarer:

  1. Jag ser dig framför mig! *fniss*
    Det är konstigt men dom flesta tror inte att svartmyror bits, men eftersom ALLA myror bara hatar mig så vet jag av erfarenhet att det gör dom! Fast OK, det blir inga stora märken efteråt, det är kanske det som gör att man inte tänker så.

    SvaraRadera
  2. Myror i brallan , inte illa.
    Ja det är verkligen myror precis överallt här uppe hos oss oxå, men alla säger lika " ETT RIKTIGT MYRÅR ÄR DET "
    Ha det fint
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera