lördag 28 april 2012

Knotiga tallar






Utmed norra Ölands stränder finns det gott om gamla,vindpinade tallar. Många av dem är planterade för mer än hundra år sedan för att hålla sanden på plats. De växer långsamt i det magra underlaget och de vrider sig, pinade i stormarna under höst och vinter. Till slut dukar de under och förvandlas till fantasieggande skulpturer, som länge ligger kvar på sanddynerna. Den hårda, tätvuxna veden tar lång tid att bryta ner. I morse "badade" en lövsångare bland mina nattfuktiga växter i rabatten. Han vände och vred sig bland de våta bladen och njöt verkligen när vattendropparna stänkte över honom. Jag ska också ut och njuta nu, bland annat av de första gullvivorna.
Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Den ljuvliga våren är här!:)
    Härlig bild nummer två!

    Ha en fin dag!
    Här mulnar det på trots annat utlovat...

    Karinkram

    SvaraRadera
  2. Torra, knotiga och förvridna trädstammar ÄR vackert! En gång släpade jag med mig hem nästan ett helt litet träd från en strand. När jag väl fått in det i min lägenhet visade det sig att det var för högt för klara takhöjden, men jag ställde ut det på balkongen istället :o)

    Jag står precis i beråd att dra på mig lortkläder för att gå ut i trädgården. Idag är det förvånansvärt nog riktigt solig och fint, fast vinden är fortfarande kall och hård. Brr! Men jag måste ut och kolla MITT bestånd av gullvivor. Har en känsla av att du leder ligan med flera stjälklängder ;o)

    SvaraRadera
  3. Vad läckra bilder...får se om det blir fint väder man kvistar över till Öland för lite foto

    SvaraRadera
  4. Så vackert det är !

    Ha en skön söndag !!

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder på de gamla knotiga torrtallarna! Det lär dröja innan jag får njuta av gullvivor och andra vårblommor i min trädgård. Snön behagar ligga djup ännu på vår tomt, som ligger i en norrsluttning....

    SvaraRadera