lördag 14 april 2012

Det blir inte alltid som man tänkt sig

En färggrann steglits glimtade till i regndiset...

....för övrigt var det ett riktigt måsväder


Vår välplanerade utflykt till södra Öland blev inte alls den mysiga utfärd som vi tänkt oss. Regnet öste ner hela dagen och vattenpölarna på alvarsmarkerna ökade snabbt i omfång. Hos trädgårdsmästarna fick jag hoppa runt mellan vattenpölarna med paraplyet över huvudet. I Albrunna fick jag mina beställda nävor "Rozanne" i en kasse och precis framför ögonen blänkte en silverbladig julros som jag inte kunde motstå. Jag lovade den trevliga innehavaren att boka in en resa till inom kort, någon solig dag som omväxling. I Färjestaden lyckades jag äntligen få tag på gojibärsbuskar. Det ska verkligen bli spännande att se om jag får en skörd av de rödgula bären till hösten. Alla Östersjöns måsar samlades på de vattendränkta fälten efter vägen och väl hemma igen läste vi av regnmätaren. 25 mm!

4 kommentarer:

  1. Ja, vi är inne i en regnperiod tycks det som. Här nog välbehövligt efter all uttorkande blåst. kommer det värme på det här så exploderar allt växande. Ogräsen också:)
    Steglitsen är så vacker...de andra också förstås
    Ha en bra dag med dina nya härligheter, kanske redan planterade?!

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. Här kom det 20 mm igår, så det var tur att vi planerat in en shoppingtur till Visby istället för trädgårdsarbetsdag. Lyckade faktiskt både få tag på passande snygga svarta sittdynor till stolarna på altanen, köpa 2 vinstockar till spaljén där det tidigare växte blåregn, samt hämta ut en snygg utemobil (i rostfritt med röd - naturligtvis - glaskula *fniss*) på posten. Inte dumt!
    Kul att du köpt på dig Rozanne-nävor. Det är faktiskt min favoritnäva - och jag har fler varianter - så dom kommer du garanterat bli nöjd med!

    SvaraRadera
  3. Silverbladig julros låter spännande! Här vräker det på med blötsnö, vitt överallt och jag som hade planerat en heldag i trädgården, ja det blir inte alltid som man tänkt:)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Hej Kerstin!
    Oj, 25mm vilka mängder. Ja, vi får hoppas att det snart blir en riktig vår. Såg på nyheterna i går att det var inga dåliga mängder med snö som hade kommit i Stockholmstrakten. Håller tummarna för dina gojibärsbuskar, alltid spännande att se om de bär frukt/bär när det gäller nya buskar.
    Allitd lika kul när steglitser hamnar på minneskortet, men det klart. Lite sol hade ju inte skadat för varken dig eller fåglarna.
    ha en fin söndag!
    /Ingemar

    SvaraRadera