lördag 12 december 2015

Vi flyger och far

 
En stor familj med sångsvanar hade landat i en vattensamling utmed min vanliga promenadstig. Lugn, sa jag, jag ska inte störa!
 
 
Men oron i gruppen spred sig och plötsligt lyfte alla mot den molniga eftermiddagshimlen.
 
 
Tunga vingslag var det också längst in i viken där två havsörnar turades om att driva upp alla skräckslagna andfåglar. Mest lite som en träning verkade det som. Apropå träning, jag fick verkligen träna mina kunskaper i engelska i går kväll när vi var på en trevlig fest tillsammans med en familj syrianer. Man blir verkligen påverkad av deras tunga historia.
 
 
I dag har jag något riktigt roligt att se fram emot. Författarträff och mingel med anledning av utgivningen av mästerverket "Ölands fåglar". Nästan som Nobelpriset!

5 kommentarer:

  1. Du warst auf einem Fest mit Syriener....
    sind viele Flüchtlinge auf Öland?
    Ich gehe jetzt an meinem
    freien Tag in eine Schule
    um mit Kindern aus Afganistan, deutsch zu lernen.
    Dann viel Spaß beim "Nobelpreis"
    und ein schönes Lucia Wochenende.

    Du var på en fest med syrianer....
    Många flyktingar på Öland?
    jag går nu min fri dag i en skola
    runt med barnen från Afganistan, Tyska att lära.
    Så mycket roligt vid "Nobelpriset"
    och en vacker Lucia helg.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk natur ni har på ön, det tycks alltid finnas något spännande att fästa blicken på. Här på den sörmländska himlen både ser och hör jag svanplogar mest varje dag, jag brukar önska dem lycka till på färden.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Kerstin
    Danke für deine Antwort.
    Ich hatte gelesen, das Flüchtlinge in Schweden
    in Ferienwohnungen auf Campingplätzen wohnen.
    Und wohin gehen sie im Sommer?
    Hier bei uns gibt es auch kein leeres Gebäude mehr.
    Es sind wirklich viele
    aber wenn ich in Syrien leben würde
    ich würde auch nach Europa flüchten.
    Die Langeweile ist ein Problem.
    Aber wenn jeder ein kleinwenig helfen würde.....

    God morgon!
    Tack för ditt svar.
    Jag hade läst att flyktingar i Sverige
    bor i lägenheter till campingplatser.
    Och vart du än går i sommar?
    Här hos oss finns det ingen mer tom byggnad.
    Det finns verkligen många
    men om jag bodde i Syrien
    Jag skulle fly till Europa.
    Tristess är ett problem.
    Men om alla skulle hjälpa lite .....
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  4. Det måste ha känts väldigt mäktigt när Svanarna lyfte sp fint och nära Dig, vilken upplevelse

    SvaraRadera
  5. Oj, jag undrar om det var den storfamilj som jag såg på en åker häromdagen i vår omedelbara närhet. Plötsligt lättade de och stack iväg söderut.
    Hoppas dagen blev lika fin som förväntades. Fågelboksutgivningsnobelfest...

    Lussekram!

    SvaraRadera