torsdag 26 mars 2015

Pelargoner, pelargoner, överallt pelargoner


NU måste jag ta itu med alla pelargoner! En del sköter sig själva och har till och med börjat att blomma, men resten....!!


Först har vi alla mina små sticklingar från Australe. Jag delade i 17 pyttesmå bitar och 15 av dem ser nu ut att växa på sig bra.


Men sen...ner med en stor kruka i taget för den riskabla, branta trappan från sommarrummet på övervåningen. In till diskbänken för beskärning och vattning...


...och sedan vidare ut till växthuset.


Många små nyavklippta sticklingar ska ner i krukor. Ett väldigt pyssel och ännu återstår en mängd krukor som ska väckas ur vintervilan.


Dessutom börjar det sticka upp små gröna strån både här och var. Här är det en av tomatsorterna och där ser alla frön ut att gro. Nu längtar jag bara efter lite varmare väder så jag kan stå ute och jobba istället för på diskbänken. Men det är bara några få plusgrader och isande vindar!



3 kommentarer:

  1. Ja, der Frühling ist dieses Jahr sehr kalt
    aber deine Pflanzen sind ja schon gut gediehen
    Hier bei uns ist es auch weiter kalt.
    Vor allem, keine Sonne, sondern viel Nebel.
    In der Hoffnung auf wärmeres Wetter
    schicke ich dir Grüße

    Ja, det är våren väldigt kallt i år
    men dina växter har redan kommit långt
    Här hos oss är det också mer kallt.
    Framför allt, ingen sol, men en hel del dimma.
    I hopp om varmare väder
    Jag skickar hälsningar
    Marlise

    SvaraRadera
  2. Precis likadant som här. Hade ingen större lust att gå en promenad idag i den iskalla vinden. Jag är ingen trädgårdsmänniska, men har i alla fall inköpt ett par nya stora krukor där jag ska odla persilja och dill och lite blommor. På södersidan av huset - entrén - är det enda ställe där någonting växer. Jag beundrar din flit med alla dina växter - så får du en fin trädgård också!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Oj vad duktig Du är, och så mycket jobb kvar ändå. De sköter sig inte själva det till och med jag begriper.
    så roligt

    SvaraRadera