måndag 10 november 2014

Mårtensafton


När jag en gång i tiden gick på hushållsskola, skulle vi lära oss alla svenska mat-traditioner och den 10:e november var det Mårtensafton. Då skulle man äta gås med alla tillbehör.


Stekt gås kan vara gott och speciellt vildgås som inte är riktigt så fet. Men svartsoppa...! Den kan jag avstå ifrån. Jag minns fortfarande stadsflickornas förskrämda rop och bleknande kinder när det färska blodet skulle vispas för att inte koagulera. Jag, som inte var så överkänslig, fick vispa för kung och fosterland.


I dag blir det ingen gåsamiddag (tack och lov), snarare en fiskbit med grönsaker!





2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig ätit gås, aldrig i mitt hem. Och vi, min
    gubbe och jag hade absolut inte råd med Gåsen.
    Det var rikemansmat på min tid.
    Är smaken lik Kalkon månne, för det tycker jag om ?
    Soppan kan jag inte tänka alls, hur den skall smaka.
    kram från Östergötland

    SvaraRadera
  2. Ja tack o lov för det :D tänk vad tiderna förändras..
    Vackra bilder och en mycket underhållande text. Kram på sig lilla Madame af Öland

    SvaraRadera