tisdag 1 april 2014

I dag gör jag en liten pudel





Jag backar på ett av mina påståenden i början av månaden. De som känner mig och min envishet tror säkert att det är ett aprilskämt, men jag har nog blivit lite bättre med åren. Jag skrev att jag hade sett årets första nässelfjäril och blev då ifrågasatt av Peter, som misstänkte att det var någon annan art. Jag tycker att sådant är intressant och studerade och jämförde noggrant i min fina bok Nationalnyckeln för dagfjärilar och kom fram till att det ändå var en nässelfjäril om än lite sliten i färgerna. I lördags lyssnade jag med ett halvt öra på Naturmorgon där någon sa att den fina bokens beskrivning inte var att lita på till 100%. Då skickade jag in min bild till jourhavande biolog på Riksmuseet och fick följande svar:
Vi kan utesluta nässelfjäril, det är mer en fråga om videfuks eller körsbärsfuks och det är lite knivig. Man tittar då på den svarta kantens tjocklek och form. Enklast hade det varit om man sett benen för de är mörka på körsbärsfuks och ljusa/vita på videfuks. Men jag tycker att detta ändå ser ut som en videfuks. Så, stort tack för att du satte igång min tankeverksamhet, Peter! Det är de små, små detaljerna som gör det!


6 kommentarer:

  1. detr tycker jag var strongt av Dig. Hur många gör det,
    inte många det kan jag lova.
    jag är inget bra på fjärilar, Jo Citronfjärilar och mal, men mal har jag inte sett på 10 år minst.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Fjärilar hör verkligen våren och sommaren till. Har nog inte sett någon ännu i år, men hopps snart få se eftersom jag är ute en hel del i naturen. En av mina favoriter är påfågelöga. Men min första fjäril för året brukar oftast vara citronfjärilar.

    SvaraRadera
  3. Jag hade definitivt döpt den till nässelfjäril. I år har jag sett både en hel flock (5 st) citronfjärilar och vad jag tror är en nässelfjäril. (Om det nu var det och inte en fuks av någon sort?)
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Hej. Kul att du tog ytterligare en titt :-) Alltid kul att lära sig något nytt! Tack för trevlig dagbok.
    /Peter

    SvaraRadera
  5. Haha, sådana fjärilar som ser ut som den på dina bilder ÄR nässelfjärilar - åtminstone för mig. Jag är glad att jag överhuvudtaget kan namnen på några.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Intressant! Då kan det ju vara så att jag har sett flera olika sorter av fuks och andra liknande nässelfjäril och kallat dem alla för just nässelfjäril, vem vet? Man får hela tiden lära sig nya saker, härligt! Tack!
    Kram

    SvaraRadera