torsdag 17 april 2014

Glad påsk


Det är roligt med förnyelse. Till varje påsk köper jag någon ny påskprydnad och i år föll jag för det här lilla tovade ullägget att sätta i påskriset.


I forsythiabusken vid grinden sätter jag varje år små ulltussar i glada färger. Det känns som ett bra alternativ till påskfjädrar som i många fall är ryckta från levande hönsfåglar. Ett fruktansvärt djurplågeri som jag inte vill bidra till.


Nästa år får jag köpa en ny laddning med färgad ull. Mina nuvarande tussar börjar se lite hoptryckta ut efter flera års användning.


6 kommentarer:

  1. Ja, inte vill man bidra till att levande fåglar ska bli fjäderryckta och pinade. Det är för bedrövligt att människan är ett sådant odjur.

    Tur nog så finns det andra alternativ, även i fjäderväg.
    Här har vi fjädrar men vi vet att fåglarna har blivit välbehandlade medan de levde och att fjädrarna har plockats efter att de har dött.
    Men man kan pynta också på annat sätt, just med vacker ull som också ofta blir bortrövat för bobygge den här årstiden. De små välbekomme:)
    Ett färggrant hem är ju inte fyskam, dessutom varmt.
    ha en fin påskhelg Kerstin!
    Påskkram!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Det är ju jättefina grejer Du kommit över till Påsk.
    Häller med Pettas i hennes ord om fjädrarna. Tyvärr jag har redan köpt vita fjädrar , tänkte inte en gång
    på sådant. Ha en trevlig Påsk nu.
    kram Harriet

    SvaraRadera
  3. HEJ
    Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK, och hoppas på härligt väder både nere hos dig och uppe här i krokarna.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  4. Fint med ull som dekoration och jag fick mig en tankeställare ang fjädrarna. Ha en riktigt Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. Glad Påsk! Härligt att vara på Öland!

    SvaraRadera
  6. Så smart med ulltussarna! Den idén snor jag rakt av :o)

    De fjädrar som finns här i huset är vita svanfjädrar, upplockade på en strand och tvättade i tvättmaskinen, eftersom de antagligen kom från en avliden fågel. Makabert? Tja, knappast värre än med dem som kommer från tvångsplockade höns, eller hur?

    GLADASTE PÅSKEN!

    SvaraRadera