fredag 25 april 2014

Vårdag i trädgården


Chessie och hennes trogne följeslagare apan blickar vaksamt ut över trädgården medan jag går runt och pysslar.


Precis när jag tänkte dra upp några trista tulpanblad efter tulpaner som blommade fint för några år sedan, fick jag se att det var fullt av knoppar igen och några var redan utslagna.


Pärlhyacinterna är tacksamma blommor och de sprider sig snabbt. Här på Öland kan man hitta stora fält övertäckta av den lilla hyacinten. 


En gigantisk, svällande alliumknopp tittar opp. Här kan man tala om växtkraft! När morgonbestyren är klara ska jag ut. Jag tyckte att jag hörde en svartvit flugsnappare i går eftermiddag. Det är spännande tider  i fågelvärlden!



3 kommentarer:

  1. Da sieht man
    wie früh alles in diesem Jahr blüht.
    Die Wiesen voller Traubenhyazinthen in Böda
    blühten 2013 erst Ende Mai.

    Som du kan se
    hur tidigt allt blommar i år.
    Ängarna fulla av Pärlhyacinterna i Boda
    blomstrade under 2013
    fram till slutet av maj.

    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Då är det väl ert blomstrande år i allasfall.
    I morse var det på nollan, men nu är det 14?. SMHI är
    verkligen duktiga, det stämmer ju allt de säger nu för tiden. Tänk att Hundar kan ha sin älsklings-leksak de
    med, precis som småbarnen.

    SvaraRadera
  3. Har köpt ny lavendel som jag ska plantera i eftermiddag på innegården. Den gamla tog abrupt slut efter att jag klippt ner den - kanske vid fel tidpunkt.
    Pärlhyacinterna är de enda blommor som blommar för full hos oss. De förökar sig verkligen snabbt, som du skriver. Efter bara några stycken plantor på ömse sidor om yttertrappan är hela marken på söderväggen täckt av dem numera.
    Bra att penséerna är tåliga - vi hade frost i natt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera