tisdag 31 juli 2012

Jag måste berätta om Elof



Denna vackra sensommardag, då min röda daglilja har slagit ut, kom jag på att jag måste berätta om Elof. Vem är det då? Jo, Elof Petersson kallas också den skrivande bonden, men själv säger han att det är fel. Han började nämligen inte skriva på allvar förrän han hade slutat med lantbruket. Elof föddes i Canada 1926 och kom till Sverige som treåring, med sina föräldrar som återvände till hembygden och tog så småningom över föräldragården. Efter en del "småskrivande" som några bygdelustspel som uppförts av en amatörteatergrupp, producerar han sedan tre romaner med några års mellanrum. De två första är slutsålda. "Länge står nordosten" handlade om det vanliga folket i byarna vid Ölands nordöstra sida och den andra "Vackra Karin oss till behag" är en historisk roman från Borgholms slott, om den vackra Karin som blev kungens undanskymda käresta. Den senaste "By i förvandling" finns fortfarande att köpa. Det blir kanske en bok till. Elof svävar lite på målet när jag frågar honom, men jag tror nog att han har något på gång. Full av beundran är jag, som har sex -sju inledningskapitel i byrålådorna, som troligen aldrig blir annat än påbörjade.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig "gubbe"! Tänk att en del gör sånt som en annan bara drömmer om. Själva har jag faktiskt en hel thrillernovell i byrålådan, men det kommer aldrig längre verkar det som.....

    SvaraRadera
  2. Jätteintressant! Värd att läggas på minnet.

    margareta

    SvaraRadera
  3. Ja , nog är Elof beundransvärd alltid det kan då inte vara lätt att få till böcker inte, bara att gå till sig själv när man försöker få nåt på pränt. BRA gjort att vara på loppis och inte komma hem med någonting, händer mig inte såååå ofta.
    Ha det fint
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  4. Oj en sån man..så djupt intresserad
    Öland..scrollat och kollat dina bilder som vanligt snygga..kram Karina

    SvaraRadera