söndag 22 juli 2012

Byxelkrok






Det är inte så ofta vi har tid att turista i den egna hemtrakten, men härom dagen tog vi en ledig eftermiddag med goda vänner. Resan gick en hel mil norrut till Byxelkrok, som vintertid ligger ganska öde men nu är fyllt av turister. Vi besökte några gallerier, tittade in i flera av de små hamnbodarna och fikade på Mormors Café, som försökt behålla den gammaldags konditoriatmosfären. Precis när vi var i hamnen var det avgångstid för färjan till Oskarshamn. Bilar körde ombord och folk med packningar trängdes vid landgången. Det är en speciell känsla vid flygplatser, tågstationer och hamnar även om man inte ska resa själv.

2 kommentarer:

  1. Du som är hembygdshistoriker, kan du berätta för mig varför orten heter Byxelkrok..? Det har jag alltid undrat. För det lär knappast ha något med byxor att göra, det är jag rätt säker på :o)

    SvaraRadera
  2. Jag läste på Ninas blogg om historien bakom namnet Byxelkrok, så nu vet jag det. Vi bor tre mil från byn Byske, som ligger vid havet, och det kanske har liknande ursprung vad gäller namnet?

    Jag får ofta en släng av resfeber när jag ser folk som ska fara iväg. Utom vid flygplatser där jag alltid är lika glad att jag slipper vara en av de resande!

    SvaraRadera