fredag 28 oktober 2016

Öppna landskap nära havet

 
Sjöbodar, i sten eller trä ligger i små grupper överallt utmed Ölands kuster. Historiskt hade alla gårdar en sjöbod vid vattnet och fisket ingick som en del av försörjningen.
 
 
De här, vid Neptuni åkrar, sägs vara de mest fotograferade på Öland. Fullt förståeligt. De ligger så vackert med de öppna markerna norrut och Blå Jungfrun åt sydväst.
 
 
Så här års är jag oftast ensam på mina strövtåg, men...
 
 
...så dyker det upp någon liten sällsynt fågel och då kan det se ut så här!
 
 

3 kommentarer:

  1. Hej Kerstin
    Schön, diese Fischerhäuschen.
    Sie strahlen Gemütlichkeit aus
    Und meistens gibt es eine kleine Bank
    und man kann sitzen und aufs Meer schauen.
    Ich sehne mich danach
    aus meinem hektischen Alltag
    wieder dort zu sitzen und die Stille zu genießen.
    Danke für die schönen Fotos.

    Vacker, detta fiske hus.
    De utstrålar hemtrevnad
    Och oftast finns det en liten bank
    och du kan sitta och titta ut över havet.
    jag längtar
    från mitt hektiska liv
    att luta sig tillbaka och njuta av tystnaden.
    Tack för de vackra bilder.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Visst är det vackert med dessa fiskebodar, verkligen områden som man med behållning kan ta sig till!
    TREVLIG HELG - Susie

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag saknar Öland och mina ensamma strövtåg den här tiden på året! Det är så kul att få se bilder från ön, fota på nu :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera