måndag 3 oktober 2016

Möten med medmänniskor

 
Det blev många trevliga och berikande möten med människor under helgen, när jag stod  hamnen och sålde böcker och bilder. En ung man i sällskap med en prydlig dam i 60-årsåldern kom fram och tittade på mina varor. De talade ett obegripligt språk med varandra. Vad är det för språk undrade jag. Det är rumänska, ett latinskt språk, svarade den unge mannen. Det visade sig att han arbetade på restaurang här under sommarsäsongen, under vintern blev det i något annat land. Nu var hans mamma här på besök för första gången. De hade bland annat besökt Stockholm och nu visade han henne Öland. Det blev en så trevlig pratstund.
 
 
Ett äldre par kom fram. Vi har träffat dig förut, sade hon. Jaha, sa jag lite svävande. De hade köpt en fågelbild av mig förra året och berättade nu i detalj hur de hade ramat in den och var den hängde. Nu köpte de en bild till, så det kanske blir ett återseende nästa år också.
 
 
Och så var det tanten som inte skulle köpa en starholk, för hon hade inga starar i trädgården. Kan bero på att du inte har någon starholk, sa jag till hennes sällskaps stora förtjusning.
 
Så roligt med alla små pratstunder med för mig mer eller mindre  kända personer. Verkligen berikande!
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen din kommentar: "Kan bero på att du inte har någon starholk....." *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. DETÄR JU UNDERBARA MÖTEN, SÅDANA LEVER MAN LÄNGE PÅ.

    SvaraRadera