torsdag 1 januari 2015

Trosa - världens ände


Innan jag landar på Öland igen vill jag gärna visa ytterligare några bilder från Trosa, där vi tidigare bott i cirka 35 år och där vi nu tillbringade en vecka runt julhelgen. I det lilla röda huset vid torget ligger turistbyrå och biblioteket, där jag arbetade ett halvår mellan pensionering från mitt ordinarie jobb och flytten till Öland. Det går knappast att klaga på den arbetsmiljön.


För generationers Trosabarn var Albins leksaksaffär till vänster på bilden, en försmak av paradiset och det kanske också stadshotellet var, för de något äldre. Ni som har sett "Hedebyborna" av Sven Delblanc, känner igen byggnaden där Trosapunschen flödade ibland.


Trosaån delar staden i två delar här är utsikten från Torgbron i riktning mot havet...


...och åt andra hållet där den ursprungliga staden låg några kilometer uppströms vid Trosaland. I morgon blir det Öland igen. God fortsättning på er!



2 kommentarer:

  1. Så trevligt med vinterbilder från Trosa. Det är en favortiplats att övernatta på på väg uppåt eller neråt med husbilden. Det finns ju fina ställplatser i hamnen. Vid ett tillfälle hamnade vi mitt i en tysk filminspelning också. Lätt att förstå att de valde Trosa som inspelningsplats. Verkligen pittoreskt.

    Gott Nytt år
    Anette

    SvaraRadera
  2. Dina bilder gör att jag blir sugen på att göra en avstickare till den lilla staden nästa gång vi åker upp till Mälarhöjden.
    God fortsättning på det nya året 2015.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera