söndag 4 januari 2015

Gungeligung i Byxelkrok


Man kan stå där hur länge som helst! Naturens egen gratisföreställning. Bruset är öronbedövande och emellanåt får man verkligen ta spjärn mot vindbyarna. Det gäller att hålla i eller skjuta på bildörren ordentligt när man ska ut eller in i bilen. Det har hänt att maken har fått kliva ur och hjälpa till att öppna en vindpressad dörr utifrån, när vindarna är starkare än vad jag är.


Med barnslig förtjusning följer vi vågtopparna med ögonen. "Där kommer en jättestor."


Sjögräs och en del skräp gungar runt och måsarna dyker mot vattenytan och tar vara på allt ätbart som rivits upp från sjöbottnen. Långt ute ser vi färjan mellan Oskarshamn och Visby. "Jaså, den går idag trots blåsten," konstaterar vi. Och i det här vädret har jag bara fått ihop 34 fågelarter hittills på 2015-listan. Ut igen!!



3 kommentarer:

  1. Byxelkrok im Sturm, so schön!
    Bei dem Wetter wollte ich aber nicht mit der Fähre fahren.
    Darf man den bei Sturm über die Ölandbrücke fahren?

    Byxelkrok med storm, så vacker!
    Men i det här vädret jag inte ville ta färjan.
    Kan jag köra i storm över Ölandsbron?
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Att få se detta hav, och dessutom få höra det
    måste ju vara underbart.
    tycker i alla fall Hajan

    SvaraRadera
  3. Jag har bara fått ihop 25, men å andra sidan har jag bara vara ute idag. Vi var vid Lunds Reningsverks dammar, för där har varit en vitögd dykand. Men vi såg den inte.
    God Fortsättning!
    Kram Karin

    SvaraRadera