fredag 20 september 2013

Le Jardin




Det är inte mycket jag kommer ihåg av C-franskan som jag läste för tusen år sedan, bara ett och annat ord håller sig kvar. Nu får jag dock börja fräscha upp mina språkkunskaper under vintern för att kunna tala ömt med de små fröna från Monet´s trädgård när jag ska så dem framåt vårkanten. Jag ser redan framför mig hur jag går omkring där som en annan Marie Antoinette bland stockrosorna och väntar på att den stilige Axel von Fersen ska dyka upp.....äsch,tillbaks till verkligheten. Ingen av dem hade det så roligt och båda fick tragiska slut så jag har det säkert bättre. Hur fröna hamnade hos mig? Jo, jag har vattnat blommor åt en granne som besökte Versailles och som ett tack köpte hon med sig dem hem till mig.

6 kommentarer:

  1. M. Antoinette, ja herregud ett sånt tragiskt liv

    margareta

    SvaraRadera
  2. Det var ju en trevlig gåva att få,
    det bliver spännande att få se resultatet
    nästa vår. trevlig fredag

    SvaraRadera
  3. Trés bien! Det blir ju trevligt att vänta på sådana fröer. Min son är i Frankrike nu och plockar vindruvor. Utan att kunna ett ord franska........får väl se om han har lärt sig nåt när han kommer hem ;) /Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  4. Så spännande med franska stockrosor!

    Men inte måste du väl prata franska med dem? Lär dem svenska från början när du sätter dem så kommer det säkert att gå bra. Små frön är så anpassningsbara och jag tror inte att det krävs hemspråksundervisning heller.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  5. Oh la la..Maison et jardins de Claude Monet à Giverny..du det är verkligen något att se framemot..helt underbart.

    Jag är ju lite mer än glad i just Frankrike.

    Jo men kan ju gå här hemma o drömma sig bort..precis som du gör..hi hi..

    SvaraRadera
  6. Himla bra "betalning" för jobbet! Den vita i mitten tar jag gärna frön från så småningom :o)

    SvaraRadera