måndag 14 januari 2013

Folktomt

Det var tomt både på stora och små vägar

Små röda stugor ligger vinterstängda bakom syrenhäckarna

Här kommer det att lysa blått av blåsippor om några månader

Vackra gårdsbyggnader och stenmurar passerade jag på min färd

Skolan ligger öde, numera året om

Jag tog en lång sparkrunda i går också. På första halvan av turen mötte jag några grannar men sedan var det helt öde. Jag kunde åka spark mitt på Ölands stora huvudväg, 136:an, verkligen en stor kontrast mot sommarens bilköer. Men vad.....plötsligt kommer det tre bilar på rad! Vad är på gång? Begravning är det aldrig på söndagar och inga mäklare har husvisningar så här i mitten av januari. Det var inte heller hemtjänsten som var ute och for. Måste vara någon som fyller 80 eller så. Bilarna passerade och så var det lugnt igen och jag sparkade vidare.

3 kommentarer:

  1. Hej Kerstin!
    Åh, så härligt du beskriver din folktomma sparkrunda. Förstår att det ibland måste vara lite frustrerande med alla dessa turister. Vet ju hur nära och kära som bor i de små kustsamhällena här i Bohuslän brukar resonera. Ja, vågar jag berätta att frugan och jag sitter och spånar hur vi skall lägga upp årets Ölandsresa.
    Ha en fin vecka!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint..När jag blir rik någon gång..ska jag köpa mig en liten stuga på Öland..ty Öland är mitt favvoställe..så vackert...minns starkt de blomsterfyllda vägkanterna..och fälten, havet och Alvaret..och den lilla skogen, den lilla hemliga trädgården i skogen, där i Skogsby!!! Mkt fina minnen..Du bor där!! Lyllo!
    Kram Karina

    SvaraRadera
  3. Hi hi jag är med där på sparken..jag åker med dig o spanar o funderar..himmel jag är så liten o lätt så jag märks inte förstår du..tre bilar..himmel vilken galen trafik..:)

    SvaraRadera