onsdag 16 januari 2013

Minus elva grader




Vintern har oss i sitt grepp. Minus 11 är köldrekordet just nu. Ja, jag kan höra skratten från andra delar av landet. Bara -11, rena värmeböljan! Men här på vår ö, är det inte många gånger per vinter som temperaturen går under -10. I går föll det julesnö i flera omgångar. Tack och lov att vi har både snöslunga och vedboden fylld med ved. Tur också att den ihållande vinden faktiskt har avtagit en del. Annars vore det inte värt att sticka näsan utanför dörren. Den här temperaturen har ändå fått oss att ta oss i kragen och byta ut ännu ett av de gamla elementen mot ett nytt oljefyllt och mindre energikrävande. Bra att ha lite komplement till vedspis och kamin.

5 kommentarer:

  1. Här på vår ö har vi precis just nu minus 3. Det räcker gott och väl, snön har fallit och allting är vitt, vitt, vitt

    Karinkram

    SvaraRadera
  2. Brrr! Säger som Karin, det räcker gott med de köldgrader vi har. Och faktiskt med snö också, även om den som föll igår och under den gångna natten är av den fjäderlätta sorten. Men har man ingen snöslunga måste eländet bort ändå och min hög står just nu icke alls till skottning :o/

    Ha en fin en! Dag, alltså :o)

    SvaraRadera
  3. "Min hög"..? *ruskar på huvet* "Min håg" skulle det naturligtvis stå!

    SvaraRadera
  4. Fy så kallt! Jo visst kan det vara värmebölja för vissa men det är kallt ändå. Blåser det blir det ännu värre.
    Skönt att kunna sitta inne i värmen och längta till våren.
    Trevlig kväll!!!

    SvaraRadera
  5. Jag har för mig att det inte brukar bli lika kallt i skärgården och på öar som på fastland. I alla fall inte lika ofta. Här har det varit plusgrader emellanåt eller strax kring nollan.

    SvaraRadera