tisdag 18 december 2012

Ishavslax?




En av de snöigaste dagarna förra veckan var jag nere i Böda hamn för att köpa en bit lax. Vi har fortfarande några tappra gubbar som fortsätter att fiska och de tror benhårt på att förutsättningarna för fiskeriet ska ljusna inom en snar framtid. Laxen, som jag köpte har dock vuxit sig stor i andra vatten än Östersjön. Så här års är det ganska öde i hamnen och fiskaffären har bara öppet några dagar i slutet av veckan. Men...det är flera julmarknader varenda helg och de är fullbokade under hela julmånaden med sin portabla fiskdisk.

1 kommentar:

  1. Här finns det fortfarande några få fiskare kvar. Verkar som om det är minst en 3-4 på varje sida av ön. Vi har tidigare alltid handlat i Sysne som ligger på andra sidan ön eftersom vi hyrde semesterboende hos fiskarn´ ett par gånger, men tyvärr.Han röker sin lax så hårt (och jag gillar varmrökt lax) och när jag äntligen hade övertalat honom om att göra böckling så var den så stenhårt rökt att den inte gick att skala ens!
    Inte ens den kallrökta och gravade laxen var god så det sista året vi handlade där blev det mycket svinn och massor av laxpudding! Fisken gick inte att äta normalt faktiskt!!
    Så nu handlar vi antingen i fiskaffärn´ i Hemse eller i Katthammarsvik trots att jag egentligen inte vill det. Man vill ju gynna dom stackarna som försöker leva som fiskare.

    SvaraRadera