måndag 6 augusti 2012

Vad är det som växer i min kruka?





Plötsligt är det något som kommer upp i ena kanten av en stor kruka med Afrikas lilja. Det växer nästan synligt dag för dag och jag tycker till att börja med att det ser ut som en Physalis. Kul, tänker jag, som inte hann så några sådana i år, det fanns väl någon nerfallen frukt i komposten då. Så börjar blommorna slå ut. Ljusblå! Då är det ingen vanlig Physalis. Jag letar i min flora och hittar ballongblomman. Den är det! "Kan under goda förhållanden bli upp till en meter" står det. Min är på god väg mot 1,5 meter. Jag läser vidare: "Giftig". Jaha, de gröna kapslarna, där jag kan känna konturerna av ett bär inuti, är alltså inget att spara på och servera på fruktbordet på kommande kalas. Jag får hugga ner den ståtliga växten som tar massor av utrymme i växthuset. Men var kom den ifrån?? Frön med i köpejorden? Jag har då aldrig haft någon tidigare.

4 kommentarer:

  1. Outgrundliga äro herrens vägar...! ;-)

    Vädret hyfsat här...inget regn...än!

    Ha en fin dag!

    Steffe

    SvaraRadera
  2. Kul med oväntade gäster , fast synd att den är giftig, men för många år sedan satte jag sådana tog frön i kommunens plantering, så den kanske inte är dödligt giftig i alla fall.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  3. Intressant..jo det händer att man får med nåt litet frö på köpet..men himmel är den giftig..vilken tur att du inte har en liten Carlsson som vill smaka på allt..du..jag fick med en medelhavsklöver en gång..vips så tittade den bara upp ur jorden..den växer nu mellan plattorna på golvet i växthuset..så söt o gullig så.

    SvaraRadera
  4. .. de förökar sig väldeligen och är om jag inte minns fel ett slags potatisväxt. Jag är nästan säker på att jag har en sådan bland mina inlägg för grannen hade en väldig sådan och jag fick några frön. För det är ju det det är frökapslar. Physalis har jag i mängder i drivhuset och körsbärstomater.

    SvaraRadera