måndag 27 augusti 2012

Öländsk Bygd och lakanstvätt

I Högby vackra hembygdsgård träffas redaktionen och arbetar med boken


I kyrkstallarna har hästlukten försvunnit för länge sedan. Nu öppnas de upp vid skördefest och julmarknad.

Så var det dags igen att sätta igång med arbetet med årets upplaga av Öländsk Bygd. Boken som har getts ut på norra Öland oavbrutet under 63 år, fylld med faktaartiklar och skönlitteratur, skrivet av ölänningar om ölänningar och kanske för ölänningar. Jag har fått in mängder av material och nytt för i år är att en del unga niondeklassare också har bidragit. I vintras var jag ute i skolan och försökte inspirera eleverna att skriva och det har gett resultat.
I dag blir det inte bara hjärnarbete. Jag ska passa på att tvätta lakan eftersom inget regn är i sikte och det blåser lite lagom ute. De är säkert torra innan kvällen. Men så börjar jag tänka igen. Det kunde nog bli en hel bok om hur man tvättat lakan genom tiderna. Material, metoder, tvättmedel med mera. Jag minns hur min mamma eldade under den stora tvättgrytan i källaren och rörde runt bland lakanen med en träpåk och den speciella lukten som spred sig genom huset.Alla har vi nog minnen av lakanstvätt om vi letar i hjärnans skrymslen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar