måndag 31 oktober 2011

Nästan november





Ännu så länge ligger vi bra till i kampen mot vintern. Plus 10 grader i morse och i trädgården kan jag fortfarande hitta en och annan blomma. Den lilla blåklockan , som själv bestämt sig för att växa i en hörna av rabatten, är helt fantastisk. Den har blommat oavbrutet i fem månader nu. Lejongapen ska jag stryka i vårens frölista. De finns överallt i trädgården nu och trängs med förkärlek i andras krukor. Kompostjorden måste vara full av lejongapsfrön. Clematisen Jackmaani växer på och levererar nya knoppar ideligen. Den här veckan går åt till förberedelser för Skäftekärrs stora julmässa som går av stapeln för 25:e gången under allhelgonahelgen.

2 kommentarer:

  1. Haha! Nog måste det väl ändå kännas lite märkligt att börja planera en JULmässa när det fortfarande blommar violer ute på gården..? Hösten är sannerligen ovanligt mild i år och jag hoppas meteorologernas förutsägelser om en mildare vinter i år än i fjol kommer att hålla streck!

    Utomhus har jag inte så mycket som blommar mera, även om både 'Schneewittchen' och 'New Dawn' vägrar ge upp. Fast jag hittade faktiskt ett par envisa bergklintar också, när jag gick en lov häromdagen :o)

    SvaraRadera
  2. Visserligen har det åter blivit plusgrader hos oss, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag hittade någon blomma i min trädgård.

    SvaraRadera