tisdag 2 augusti 2011

Semesterdag

I går tog vi semester 12 timmar och gjorde en tur till Smålands utvandrarsocknar och glasbruk. Om vi börjar med glasbruken så blev det besök på Orrefors, Kosta Skruf och Johansfors. Jag njöt av glasutställningarna där det finns verk av våra mest kända glaskonstnärer. Så mycket vackert så man nästan tappar andan. Naturligtvis blev det lite handla av också. En tillbringare av Ingegerd Råman är jag så glad över. Några trevliga samtal med hantverkare och en skicklig järnsmed blev det också innan vi drack vårt medhavda kaffe vid en brusande å. När man betraktar de virvlande vattenmassorna är det inte svårt att förstå att mycket glaskonst är inspirerad av vatten, is och snö och kanske till och med dimma. Och minsann, flög det inte en liten forsärla förbi, så snabbt att jag inte hann få upp kameran.

7 kommentarer:

  1. God Morgon!
    Vad trevligt med en semestertripp och att få titta på vackert glas, det kan ju inte bli bättre.Finns hur mycket underbart som helst inom glaskonsten som man skulle vilja köpa men med sån mager plånbok som jag har får jag gå och handla pressglas på loppis istället.Och inte är jag ledsen för de´.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  2. Munblåst glas är som musik för mina ögon! Once upon a time var jag förlovad med en engelsk glasblåsare, så jag har handgripligen fått känna på hur mycket skicklighet det krävs för att åstadkomma alla dessa underbara föremål. Allra mest förtjust är jag i bruksföremål, designade och tillverkade med kärlek och känsla för materialet. Men visst, jag erkänner, nog kan rena konstföremål också vara en fröjd att skåda!

    Ibland kan man ha tur här på ön och på loppis (!) fynda t.ex. vinglas från vår lokala hytta, Jussis. Tre stycken har jag hittills lyckats fånga upp, men hoppas förstås att få ihop halvdussinet fullt.

    SvaraRadera
  3. Tittar bara inom en kort stund denna morgon! Instämmer i att det är något speciellt med glas... likheten till is är onekligen slående.

    SvaraRadera
  4. morning..visst är glas vackert..man får inte nog av det..konstglas och vardagsglas, allt vill man ha..Oj en forsärla..undrar hur en sån ser ut..Kram Karina

    SvaraRadera
  5. Glasriket körde vi igenom för ganska många år sen, men vi var också in på några glasbruk och beundrade de skickliga hantverkarna. Inte nog med att dom kan hantera glasmassan som dom gör, dom står också ut med oväsendet och värmen. Jag har en liten samling glasminiatyrer på spiselkransen, större föremål är svårt att få plats med, men jag fick ett stort fat av mina systrar då jag senast fylde jämt, Det går i blått med en dalahäst. Den står placerad på kant högst upp på ett hörnskåp med belysning bakom. Det blir så vackra färger i glas.

    SvaraRadera
  6. låter vsom ni fick ut mycket trevligt av utflykten. Så annorlunda och en välbehövlig avkoppling!

    SvaraRadera
  7. Det verkar ha varit en underbar tripp. Visst finns det mycket likheter med glas och vatten i all dess olika former fast, flytande och gas.
    Må väl
    /Ingemar

    SvaraRadera