tisdag 12 januari 2010

Flera släktminnen


Visst borde man dokumentera i större utsträckning händelser man minns eller har fått berättade för sig om gamla släktingar. Maken och jag satt härom dagen och skrev på baksidan av foton vilka de föreställde och ibland också i vilket sammanhang och var kortet togs. Jag kan ofta tycka att det är tråkigt att jag inte frågade mor- och farföräldrar mera ingående om deras liv när de fortfarande levde. Jag hittade ett roligt foto på min mormor som var född 1884 och hette Viktoria. På bilden sitter hon med en blomsterkvast i händerna som hon har fått av självaste Jokmokks-Jocke. Han var och sjöng på det ålderdomshem där hon tillbringade sina sista år och fotot är taget runt 1970, strax innan hon avled. Väldigt roligt att ha det här fotot både för att det var det sista kortet som togs av min mormor och också för att hon är uppvaktad av en så stilig kavaljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar