onsdag 10 augusti 2016

Exotiskt blått

 
För att få en lättskött trädgård ska du välja säkra kort, dvs plantor som garanterat växer oavsett hur du missköter dem och dessutom många ex av varje planta för att få en fin effekt. Ja, det låter ju både klokt och trist. Själv kan jag inte låta bli att prova sådant som är gränsfall, som kanske klarar sig med lite tur. Som den blå frilandshibiscusen. Den trivs bra och är otrolig när den är helt översållad med stora, blå blommor.
 
 
Fiiiint!
 
 
Ett annat försök är fuchsian som kan växa ute året om. Den vissnar ner helt på hösten men kommer snällt upp igen med vårsolen. Dessutom blommar den långt in i november om inte frosten blir alltför svår.
 
 

3 kommentarer:

  1. Det var ju fina exemplar Du visar så det tror vi på. Blå Hibiskus har jag aldrig sett förut. Ha, ha det får jag skriva ofta tycker jag. Ni är fantastiska
    tycker det är så trevligt att gå runt hos Er.

    SvaraRadera
  2. Precis som du gör så provar jag också en massa växter som egentligen är gränsfall. Och det har blivit en hel del under åren här på Gotland!
    I början när jag flyttade hit så satt jag sånt som var gränsfall i Stockholm, men så upptäckte jag att en massa arter som jag inte kunde ett dugg om (efter att ha odlat i 30 år) gick bra här.
    Alltså har jag också gjort felet att plantera en enda av en hel del, men nu har jag väl börjat lära mig - så nu tar jag bort en massa istället!
    Sen är det ju så också att man orkar inte att sköta så mycket längre. Var ju skillnad när man bara var 60!! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Mycket vackert! Trevligt att kunna odla denna skönhet, här går det inte så bra. Vintern är för tuff för denna vackra växt.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera