torsdag 16 juni 2016

Fullt på schemat igår

 
Förmiddagen i går gick åt till att guida en busslast människor runt på Skäftekärr. De var ute på "hemlig resa" och visste inte vad som väntade dem när de startade hemifrån. De hade övernattat i Borgholm och skulle efter besöket hos oss vidare och äta lunch. "Hoppas att vi får fisk" hörde jag en dam säga till en annan. "Hahaha" tänkte jag som visste lite mer, "det blir nog lufsa på Sandviks kvarn".
 
 
Ibland får man göra som den här talgoxen, sätta sig på stoppskylten en stund. Det hann jag inte igår. Det var bara att åka hem och rasta hunden och tömma brevlådan och lite annat nödvändigt, sedan väntade ett kaffekalas på eftermiddagen. Ett riktigt gammeldags kaffe i en berså, med nästan sju sorters kakor och till och med ett litet glas portvin. Hög mysfaktor på det!
 
 
Sedan återstod kvällens nödvändiga vattning. Vilka ska få livsuppehållande dropp i dag då? Det gäller att fördela dropparna rättvist. Äppelrosen, som just börjat blomma klarar sig ett tag till.
 
 
Det gör också den nästan förvildade bondpionen under det gamla äppelträdet. Jag känner mig nästan som en intensivvårdssköterska där jag går omkring och bedömer patienternas status.
 
 

4 kommentarer:

  1. Ja, vattna får vi göra varje kväll. Idag duggar det lite men det räcker inte långt. Gräsmattan här ser ut som den brukar göra på Öland när det är högsommar och det inte har regnat på länge. Fast regnet kommer väl lagom till min födelsedag på söndag antar jag.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni får del av regnet idag. Här har det kommit välgörande 15 mm nu och mer ska det bli.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Hurra det har kommit lite dugg-regn här med. Men det behövs mycket mer
    bor som på en Prärie gult och torrt.
    ps, sen går det väl bara en vecka, gnäller vi för förmycket regn oj,oj

    SvaraRadera
  4. Härligt att det åtminstone kom lite regn idag!
    Kram

    SvaraRadera