söndag 26 juni 2016

I sällskap med blåmesungarna

 
Jag är (och har aldrig varit) någon vän av sådan här värme. I går satt jag i skuggan invid dammen och pustade mest hela dagen. Men när man har suttit stilla en stund glömmer omgivningen bort att man finns där och då kan det bli riktigt spännande.
 
 
Blåmesungarna är ute på egen hand och upptäcker världen. Omväxlande försiktiga eller dumdristiga, undersöker de allt runtomkring i livets skola.
 
 
Bada är spännande men näckrosbladen kan man inte stå på. Då får man snart vatten upp till magen.
 
 
När den stora koltrasten med sitt hetsiga humör kommer, är det bäst att flytta sig in i buskarna och låta honom ta plats i badet.
 
 
Jag satt där i timmar och kikade på fåglar, insekter och till och med några paddor som höll till i och omkring dammen.
 
 
Rosdoften kom från alla håll och blandades med schersminens tunga doftvågor.
 
 
Skönt att koppla bort allt annat och bara njuta och iaktta!
 
 

1 kommentar:

  1. Fina bilder! Jag mår heller inte bra i värmen så jag välkomnar lite svalare väder. Så roligt det måste vara att sitta bredvid sin damm när det händer så mycket. Här har det mest spännande varit att en skata badade en stund i det lilla fågelbadet.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera